چگونه از ابزارآلات نجاری نگهداری کنیم
مهر ۱, ۱۳۹۹
آشنایی کامل با ماشین آلات نجاری
مهر ۱, ۱۳۹۹
نمایش همه

اره های چوب بر و کاربرد آن ها

در نجاری مهم ترین ابزار اره می باشد که از زمان قدیم تا الان با تغییرات تکنولوژی تغییرات فراونی داشته که از اره های دستی به ماشین الات صنعتی تغییر کرده،البته از دستگاه های بزرگ به دستگاه های کوچک شارژی و قابل حمل تغییر کرده،تا به صنعت ابزارآلات کمک فراوانی کند.هم اکنون ابزار ها پیشرفت زیادی توسط طراحان برتر داشته اند که حتی روی یک دستگاه می توان چند نوع ابزار مختلف را هم زمان قرار داد.اره ها نسبت به جنس قطعه کار و کاربرد آن متفاوت هستند.تعداد دندانه ها در هر اینچ ملاک انتخاب اره می باشد کخ هرچه تعداد دندانه ها بیشتر باشد و سایز آن ها کوچک تر باشد باعث برش دقیق تر و تمیز تر قطعه کار خواهد شد.از تیغ اره هایی که دارای دندانه ریز می باشند در سطح های سخت تر استفاده می کنند وئ از تیغ اره هایی که دندانه درشت درشت دارند برای سطح های نرم استفاده می کنند.

الف: انواع اره چوب بر دستی

  1. اره دستی
  2. اره مویی
  3. اره منبت کاری
  4. اره نوکی

ب: انواع اره برقی

  1. اره فارسی بر
  2. اره عمود بر
  3. اره گرد بر
  4. اره نواری
  5. اره میزی

اره دستی

اره دستی های قدیمی دارای دندانه های درشت هستند که این دندانه ها اکثرا زاویه ی بیشتری با اره های دیگر دارند.طول و ضخامت اره های دستی سایز مشخصی دارند که بعضی از این تیغ اره ها به (دم گاوی یا دم روباه ) معروف می باشند.


اره مویی

برای برش کاری های ظریف از اره مویی استفاده میکنند و به دلیل اینکه تیغه ی آن بسیار نازک است به آن اره مویی می گویند.اره مویی از نظر شکل بدنه مانند اره آهن بر می باشد که الان از اره مویی برقی استفاده می شود


اره منبت کاری

این اره زیر مجموعه تیغ اره مویی می باشد.تفاوت اره مویی با اره منبت کاری عمق بیشتر کمان رو آن است که باعث میشود اره منبت کاری نسبت به اره مویی برش عمیق تری انجام دهد.


اره نوکی

از اره نوکی برای ایجاد قوس های درونی و سوراخ کردن استفاده میشود که در لوله درون کار و جاهایی که اره های دیگر عبور نمی کنند به کار برده مشود.اره نوکی حدودا سی سانتی متر طول دارد و همان طور که پیداست نوک خیلی باریکی دارد.


اره فارسی بر

پرکاربرد ترین اره برقی در صنعت چوب بری و دکوراسیون اره فارسی بر می باشد که از این اره برای برش های (زاویه ۴۵ درجه) یا فارسی بر استفاده می شود.از اره فارسی در صنعت کف پوش،قرنیز،قاب عکس و دکوراسیون زاویه دار استفاده میشود.


اره عمود بر

این اره یکی از ابزار های مهم در کارگاه های نجاری می باشد.برای برش روی چوب،پلاسیک و آهن از اره عمود بر می توان استفاده کرد و اینکه از اره عمود بر برای برش های پیچیده یا شکل دار و ضخامت کم می توان استفاده کرد


اره گرد بر

از اره گرد بر برای برش دادن قطعه چوب،نئوپان و ام دی اف از طول و عرض می توان استفاده کرد.نام های دیگر اره گرد بر،اره دیسکی،اره ورق بر،اره نفوذی می باشد.دستگاه اره گرد بر قابلیت تعویض تیغ اره هم دارد که برای برش دادن قطعه چوب و ام دی اف باید از تیغ اره های مخصوص استفاده کرد.


اره نواری

این اره از ابزار هایی می باشد که در صنعت مبلمان استفاده می شود.اره نواری دو مدل افقی و عمود بر دارد که می توان از بازار تهیه کرد.کابرد این اره اتصال فاق زبانه و برش های طولانی و…می باشد.


اره میزی

در اکثر کارگاه ها های نجاری اره میزی وجود دارد که قابلیت های گوناگونی هم نیز دارد.برای برش های ضخیم از اره میزی استفاده می شود.این اره هر چه قدرت موتور بیشتری داشته باشد و همچنین قطر تیغ اره ی آن بیشتر باشد می توان قطعات بزرگتر را با ضخامت بیشتر برش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *